Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju

.

Bogata kolekcja

Unikatowy zabytek techniki

Jeden z 113 pomników historii w Polsce

Początki: przed 1562

Re-Medium – plener artystyczny w muzeum

20.09.2022

Re-Medium to tytuł pleneru artystycznego odbywającego się w naszym muzeum w dniach 12-16.09.2022 r. Udział w nim wzięli artyści wywodzący się z różnych ośrodków akademickich w Polsce. Byli to pracownicy dydaktyczni oraz studenci z Krakowa, Szczecina, Wrocławia, Warszawy. Ideą pleneru było uświadomienie młodym artystom jak wdzięcznym środkiem wyrazu artystycznego może być papier, a w szczególności masa papiernicza, której u nas w muzeum nie brakuje. Młodzi adepci sztuki papieru mogli skorzystać z porad i podpatrzeć doświadczonych kolegów, którzy od lat obcują z papierem. 

Miniony plener rozpoczął cykl zatytułowany Re-Medium, składający się z trzech edycji, które będą powtarzane w kolejnych latach. Re- Medium, nawiązuje ściśle do surowca, jakim jest papier w szerokim tego słowa znaczeniu; może to być masa papiernicza, karton, papier z odzysku, czy też różnorodne surowce włókniste, z których się go pozyskuje. Terra (Ziemia) była motywem przewodnim pierwszego pleneru, jako symbol cielesności, materii, płodności. Opiekunem artystycznym całego cyklu jest dr Tomasz Westrych z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie im. Jana Matejki – artysta rzeźbiarz, doktor sztuki, dydaktyk, absolwent Wydziału Rzeźby krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, adiunkt w I Pracowni Rzeźby Wydziału Architektury Wnętrz.   

W miarę możliwości co roku, muzeum będzie zapraszało artystów do uczestnictwa w tym przedsięwzięciu. Po trzech edycjach odbędzie się wystawa prac powstałych podczas tych spotkań, która zapoczątkuje Triennale sztuki papieru w Dusznikach-Zdroju. Zaproszenie do udziału w plenerze skierowane jest do osób zajmujących się sztuką papieru, posiadających już w swoim dorobku doświadczenia z papierową materią i pragnących rozwijać swoje zainteresowania przy pomocy szeroko rozumianej formy, płaskiej lub przestrzennej oraz do młodych artystów, którzy z papierem, jako formą wyrazu artystycznego jeszcze nie eksperymentowali.