Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju

.

Bogata kolekcja

Unikatowy zabytek techniki

Jeden z 113 pomników historii w Polsce

Początki: przed 1562

Rzeźby Stanisława Wysockiego zdobiły ogród Muzeum Papiernictwa

04.08.2014

Duszniki-Zdrój, miasto na co dzień kojarzące się z Chopinem, wodami mineralnymi i najstarszym czynnym młynem papierniczym w Polsce, z początkiem sierpnia przeobrażają się w mekkę muzyki poważnej. Odbywa się tu Międzynarodowy Festiwal  Chopinowski. Podczas tegorocznej edycji 4 VIII o godz. 11.00 w muzyczną czasoprzestrzeń przybyłych do Dusznik gości przeniosła również wystawa Stanisława Wysockiego „Muzyka form”, ze względu na swoje rozmiary, zaprezentowana w ogrodzie dusznickiego młyna papierniczego. Patronat honorowy nad nią objął Prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz.

Stanisław Wysocki urodził się w 1949 r. w Ełku. W latach 1978-80 studiował w poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych, a w 1981-86 w Hochschule der Kunste w Berlinie w pracowni prof. J..H. Lonasa. Dyplom w dziedzinie rzeźby uzyskał w 1986 r. Podczas studiów w Berlinie pracował jako praktykant w słynnej odlewni rzeźby „Herman NOACK Bildgieserei”. Obecnie mieszka we Wrocławiu. Do ważniejszych dzieł artysty należą: Powodzianka na wrocławskim Moście Uniwersyteckim, Krzyż Sybiracki w kościele oo. Redemptorystów we Wrocławiu, pomnik papieża Jana Pawła II na Psim Polu we Wrocławiu, a także rzeźby eksponowane w przestrzeni publicznej i prywatnej w kraju i za granicą np. na pokładzie największego na świecie statku pasażerskiego RMS Queen Mary 2.

„Muzyka form” to zbiór mocno odrealnionych kobiecych rzeźb wykonanych w brązie, które do końca września zespoliły się z pejzażem dziedzińca dusznickiego młyna papierniczego. Pomimo nienaturalnych, trudno uchwytnych kształtów, posągi kobiet, zdaniem wielu specjalistów, są esencją kobiecości. Dla wielu afirmują życie, stają się plastyczną metaforą witalności.  Wernisaż ekspozycji uświetnił recital skrzypcowy Marty Kowalczyk, reprezentantki Polski na finale Eurovision Young Musicians w Wiedniu w 2008 r. W jej wykonaniu usłyszeliśmy m.in. Grave i Andante z II Sonaty a-moll na skrzypce solo (11′) Johanna Sebastiana Bacha. Komisarzem wystawy była mgr Dorota Zielińska-Pytlowany.