Wizerunki Jana Pawła II w znaku wodnym
Z okazji kanonizacji Jana Pawła II, Muzeum Papiernictwa przygotowało dla zwiedzających niespodziankę: mikro-wystawę prezentującą arkusze ze znakami wodnymi zawierające portrety Jana Pawła II. W zbiorach dusznickiego muzeum znajduje się kilka tego typu wyjątkowych eksponatów.
Pierwszy portret wyprodukowany został we Włoszech w papierni w Pescii (Toskania) w początkowym okresie pontyfikatu polskiego Papieża. Patrząc na arkusz pod światło widzimy wierny wizerunek energicznego człowieka, jaki pamiętamy z pierwszej pielgrzymki do Polski w czerwcu 1979 r.
Drugi arkusz powstał również we Włoszech. W znaku wodnym widzimy twarz Papieża z końca lat 80. XX w., już nie młodą, lecz nadal pełną energii i dobroci.
Kolejny znak wodny przedstawia portret Jana Pawła II wykonany w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie. Jest to wizerunek z końcowego okresu pontyfikatu; widać na nim twarz osoby dotkniętej cierpieniem spowodowanym chorobą.
Następny portret przedstawiający Jana Pawła II z końca lat 90. XX w., powstał w czerpalni Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju. Arkusz ten wyczerpaliśmy na sicie wykonanym w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, a twórcą obrazu był Krzysztof Jagodziński (wieloletni szef pracowni znaków wodnych PWPW). Dodatkową ciekawostką jest oryginalne sito w którym wytłoczono podobiznę Jana Pawła II.
Ostatni znak wodny przedstawia herb Jana Pawła II. Prezentowany jest na papierze banknotowym, który został wprowadzony przez NBP do obiegu w 2006 r. Walor ten ma nominał 50 zł, jednak jego wartość kolekcjonerska jest dwukrotnie wyższa. Zarówno prezentowany arkusz, jak też wyemitowane przed 8 laty banknoty powstały w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych.
Ekspozycję uzupełnia „Papeteria papieska”, wytwarzana w Muzeum Papiernictwa, zawierająca arkusze z portretem Jana Pawła II w znaku wodnym. Może ona stanowić doskonałą pamiątkę z pobytu w dusznickim młynie papierniczym.
Warto dodać, że wszystkie arkusze prezentowane są pod światło. Jeśli którykolwiek z nich położymy na stole, znak wodny zniknie – zobaczymy wówczas tylko czystą kartkę (podobnie jak ze znakami wodnymi na naszych banknotach). Prezentowane znaki wodne nazywane są wielotonowymi (oczywiście nie ważą wielu ton lecz kilka gram). Widoczny na nich obraz ma wiele tonów; w zależności od grubości papieru; cienki papier – jasny obraz, grubszy papier – obraz ciemniejszy. Warto przyjść od Muzeum Papiernictwa i przekonać się na własne oczy.
Wystawę przygotowaną przez Agatę Daniel i Józefa Kapicę można obejrzeć w jednym z okien historycznego młyna papierniczego, a prezentowana będzie aż do początku września.
Maciej Szymczyk
Dyrektor Muzeum Papiernictwa