Wystawa Mandala Wiatru Yasu Suzuki
Tegoroczne Święto Papieru miało bardzo wyraźny japoński rys. Głównie za sprawą Yasu Suzuki – fotografika, profesora Kyoto University of Art and Design. Wystawa jego prac miała swój wernisaż w sobotę 27 lipca.
Artysta podkreśla, że źródłem jego inspiracji jest wschodnia filozofia i duchowość. „Tematem moich fotografii jest cykl, reinkarnacja, symbioza i pokój. Życie zrodzone z morza rośnie dzięki łasce słońca i istnieje w przyrodzie w symbiozie z innymi istotami, a w końcu powraca do Matki Natury. Swoją sztuką chciałbym wyrazić istotę tego cyklu i dotknąć nie widzialnego, lecz niewidzialnego” – pisze Yasu w katalogu wystawy.
Żeby wykonać fotografie do serii „Mandala wiatru”, autor samodzielnie zbudował wielkoformatowy aparat otworkowy. Wykorzystał znaną już w starożytności technikę camera obscura, ale do wykonania w aluminiowej płycie czołowej aparatu otworu w kształcie stożka (zwykły aparat ma w tym miejscu obiektyw) wykorzystał sterowane komputerowo wiertło. Obraz uzyskany tą techniką charakteryzuje się miękkością, łagodnymi kontrastami, rozmyciem oraz pastelową kolorystyką. I takie są właśnie fotografie Yasu Suzuki. Efekt potęguje użycie papieru ręcznie czerpanego, wykonanego w starojapońskiej technice washi, specjalnie opracowanego przez artystę we współpracy z wytwórnią.
Oprócz przepięknych fotogramów, Yasu Suzuka prezentuje też na wystawie cykl wykonanych z koszul „portretów”, który nazwał „Reinkarnacja koszuli – koszula nirwany”. Wśród prac znalazły się te, skomponowane z koszul m. in. Jana Miodka i Wojciecha Malajkata.
Inspiratorem i komisarzem wystawy jest prof. Jerzy Olek, artysta-plastyk i teoretyk sztuki zajmujący się fotografią i sztuką multimedialną. Prace Yasu Suzuki będzie można oglądać do końca wakacji.