Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju

.

Bogata kolekcja

Unikatowy zabytek techniki

Jeden z 113 pomników historii w Polsce

Początki: przed 1562

„Sekwencje z natury” – sztuka niejedno ma imię

16.01.2023

W ubiegły piątek, mieliśmy przyjemność otworzyć nową wystawę pt. Sekwencje z natury, która prezentuje twórczości Moniki Rak i Marcina Jędrzaka. Składają się na nią prace wykonane w łączonej technice druku i rysunku szytego na płótnie bawełnianym oraz seria fotografii. Motywem, stanowiącym symboliczny łącznik pomiędzy prezentowaną sztuką współczesną, a historią papiernictwa jest tu bawełniana tkanina, stanowiąca w minionych wiekach jeden z budulców, na bazie których powstawała masa papiernicza.

Pomimo różnic w technice wykonania, grupę prac wspomnianych artystów spaja kilka wspólnych motywów. Pierwszym z nich jest natura, którą oboje ukazują odbiorcom w mikroskali. Ponadto, wszystkie są monochromatyczne. Tak ascetyczna kolorystyka nie tylko dobrze koresponduje z porą roku, w której wystawa jest prezentowana w muzeum, lecz także sprzyja refleksji i wyciszeniu.

Monika Rak – Granice bieli

„Cykl Granice bieli prezentowany podczas wystawy „Sekwencje z natury” w Muzeum Papiernictwa, stanowi serię wielkoformatowych realizacji wykonanych w technice rysunku szytego oraz druku na bawełnianym podłożu. Prace charakteryzują się oszczędną, subtelną stylistyką oraz monochromatyczną kolorystyką utrzymaną w tonacjach bieli i czerni. Łączą w sobie linearność z tkaninowymi technikami, które stanowią esencję mojej autorskiej twórczości koncentrowanej wokół poszukiwań na gruncie rysunku szytego wykonywanego nićmi. Podstawę prac stanowią fotografie motywów roślinnych zarejestrowanych w sytuacji silnego kontrastu. Wybrane elementy otoczenia naturalnego wykazujące potencjał linearny zostały przetransponowane na tkaninę oraz wzbogacone o elementy rysunku szytego i haftu. Biel, która pojawia się w liniowych traktatach przeszyć łagodzi wysoki kontrast oraz zaciera granice cienia. Nawarstwiające się białe nici zmiękczają obraz i zbliżają sytuację do czysto światła, zaprzeczając niekiedy temu co kryje się pod nimi. Powstałe w ten sposób prace mają formę tablic, które stanowią reprezentację świata naturalnego przetworzoną przez działanie nicią. Wizualnie, są próbą uchwycenia sytuacji granicznych zaobserwowanych na styku z bielą, niejako pochłanianych przez biel otoczenia. Znaczeniowo nawiązują do dobrostanu duchowego możliwego do doświadczenia w sytuacji kontemplacji natury”. 

Prace realizowane zostały ze stypendium artystycznego Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego przyznanego w roku 2022.

Monika Rak – doktor sztuk plastycznych, artystka działająca na pograniczu rysunku i tkaniny. Absolwentka studiów doktoranckich na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu w zakresie Sztuk Pięknych. Z wyróżnieniem ukończyła Media Rysunkowe na WSzP UMK w Toruniu. Jest laureatką I nagrody w Konkursie Sztuki Twórców Województwa Kujawsko-Pomorskiego POLYGONUM 4, dwukrotnie otrzymała Stypendium Artystyczne Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Od wielu lat realizuje się jako wykładowca.

Marcin Jędrzak – Afilacje

Cykl prac pod tytułem „Afiliacje” autorstwa Marcina Jędrzaka składa się z dziesięciu przetworzonych czarnobiałych fotografii. Każda z nich przedstawia zauważony, wykadrowany fragment budujący napięcie i stanowiący obraz, który jest nawiązaniem do doświadczeń z życia autora. Tak jak poprzednie cykle Marcina Jędrzaka, jest osobistą próbą mówienia o tym, co ważne i co ma wpływ na kształtowanie indywidualnych postaw i zachowań człowieka. Dzięki osobistym doświadczeniom i obserwacjom możliwe jest dostrzeżenie historii zapisanych w otaczającym nas świecie. Powierzchnia kamienia ujawnia chwilę kształtowania jego formy i wnętrza. Jest echem zjawisk, które wymagały określonego czasu i pozostały zapisane na zawsze. Są sygnaturą, gestem, trwałym znakiem procesu połączenia w jedną strukturę różnych niematerialnych, fizycznych wątków. Człowiek od zawsze miał potrzebę zapisu informacji i to dzięki niej budowane były cywilizacje. Sposób zapisu wynikał z obserwacji natury. Tym kodom nadawane są znaczenia. Podobne zapisy zachodzą również w człowieku. Mają one wpływ na jego ukształtowany przez lata charakter, postawę i sposób komunikacji z otoczeniem. Budują jego duchowe wnętrze i materialny świat.

Marcin Jędrzak – adiunkt w Katedrze Architektury Wnętrz i Rzeźby na Wydziale Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Właściciel studia projektowego Jędrzak Design. Autor ponad 400 wdrożonych projektów dla polskich i zagranicznych firm, takich jak: Amica, Aquastone, Besco, Brenor, Cobby, Deante, Ferro, Sanitec Koło, Hydrokan Winkiel, Instal Projekt, Karmelit, Krofam, Laminex, Lecico, Lokas i Marmorin. Jego projekt nagradzane były wielokrotnie w konkursach Must Have, Dobry Wzór, Łazienka Wybór Roku, Top Design Awards i innych, oraz prezentowane na wystawach indywidualnych i zbiorowych polskich w Warszawie, Katowicach, Łodzi, Gdańsku, Poznaniu, Bydgoszczy, Koszalinie i zagranicznych w Innsbrucku, Tallinie, Kijowie, Chmielnicki, Berlinie, Mediolanie i Bolonii.

 

Katalog wystawy