Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju

Młyn, co zboża nie miele…

Unikatowy zabytek techniki

Początki: przed 1562

Bogate zbiory

Jeden ze 129 pomników historii w Polsce

Podszeptywania… – twórczość Anny Goebel w Galerii sztuki papieru

21.07.2025

W sobotę 26 lipca 2025 r. – w pierwszym dniu XXIV Święta Papieru – odbędzie się wernisaż wystawy „Podszeptywania”, prezentującej fragment dorobku Anny Goebel – artystki, która począwszy od lat 90-tych XX w. udowadnia, że otaczająca nas przyroda ma w sobie ogromny potencjał twórczy. W dusznickiej papierni zagoszczą organiczne materiały, które pod czujnym okiem artystki przechodzą metamorfozą, zmieniając się w dzieła sztuki.  

Anna Goebel to uznana artystka wizualna, której ścieżkę kariery wyznaczyły eksperymenty w różnych dziedzinach sztuk plastycznych. Pierwsze kroki artystyczne stawiała ona w domenie sztuki użytkowej, pracując jako dekoratorka w słynnych katowickich Zakładach Porcelany „Bogucice”. Następnie kształciła się w poznańskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych. W 1977 r. uzyskała dyplom w pracowniach prof. Jana Węcławskiego i prof. Magdaleny Abakanowicz, a następnie została asystentką w Pracowni Gobelinu prowadzonej przez tę uznaną rzeźbiarkę. Od 1990 r. Anna Goebel prowadziła wspomnianą pracownię samodzielnie, a od 2022 r. współpracuje z nią jako konsultantka. Reprezentowała polską tkaninę artystyczną na ważnych międzynarodowych wystawach m.in. Biennale w Lozannie, Kioto, Pittsburghu, Buenos Aires, Como, w Tilburgu, Cheongju, czy Triennale w Łodzi. Jej prace znajduję się w zbiorach muzealnych w Polsce oraz w Meksyku, Izraelu, Finlandii i na Węgrzech.

Po okresie fascynacji tkaniną artystyczną – a zwłaszcza jej strukturalnymi odmianami – w twórczości artystki rozpoczął się okres eksperymentowania z materiałami poddającymi się recyklingowi. Na początku lat 80. XX w. jej zainteresowania twórcze zogniskowały się na papierze. W ciągu kolejnej dekady artystka eksperymentowała z jego możliwościami twórczymi, wykonując przestrzenne kompozycje papierowe. Dużym przełomem było jej zwrócenie się w stronę przyrody, którą artystka postrzega jako siłę stojącą w opozycji do kultury a jednocześnie wchodzącą z nią w nieustający dialog. Fascynacja materiałami zaczerpniętymi prosto z natury znalazła wyraz w licznych pracach przestrzennych, których wybór prezentowany jest na wystawie.

Strukturalne i przestrzenne prace Anny Goebel, zbudowane z organicznych materiałów takich jak mech, liście czy igliwie, doskonale komponują się wizualnie z przestrzenią zabytkowej suszarni w dusznickim młynie papierniczym. Podobnie jak papier, który w dawnych wiekach wytwarzano tu ze starych szmat – tak i one powstały na bazie organicznych odpadów, porzuconych przez przyrodę i człowieka. Dziś stanowią znaczeniowe przedłużenie przestrzeni zabytkowej suszarni papieru, przywołując skojarzenia z lasem i drewnem – które jest tworzywem artystycznym a jednocześnie budulcem dusznickiej papierni.

Wystawa prac Anny Goebel „Podszeptywania” będzie czynna w Muzeum Papiernictwa do 4 stycznia 2026 r.

 

dr Emila Dziewiecka, Dział Papiernictwa Światowego