Misja polichromia
Na pierwszej kondygnacji strychowej głównego budynku młyna papierniczego znajdują się unikatowe malowidła ścienne – polichromie. Odsłonięto je ok. 1960 r. i – co ciekawe – nie były znane ostatnim właścicielom obiektu, rodzinie Wiehrów. Malowidła przedstawiają sceny rodzajowe, motywy roślinne, a także biblijną scenę identyfikowaną jako „Pożegnanie Józefa z żoną Putyfara”. Powstały najprawdopodobniej w XVII-XVIII w.
Polichromie stały się tematem warsztatów konserwatorskich, zorganizowanych 14 marca 2017 w Muzeum Papiernictwa. Do udziału w spotkaniu zaproszeni zostali znawcy związani z konserwacją malowideł oraz badacze zajmujący się tematyką malarstwa nowożytnego: prof. dr hab. Andrzej Kozieł (Uniwersytet Wrocławski), Sylwia Szoc (konserwator), Adam Szeląg (Uniwersytet Wrocławski), Joanna Stoklasek-Michalak (Muzeum Ziemi Kłodzkiej) oraz Tomasz Nowicki (Muzeum Filumenistyczne w Bystrzycy Kłodzkiej). Celem spotkania było zaprezentowanie stanu badań dotyczących malowideł, etapów ich konserwacji, ale także próba dokładnego datowania polichromii oraz dokonania oceny ich walorów artystycznych na tle sztuki Ziemi Kłodzkiej i Śląska. Warsztaty staną się punktem wyjścia do szerszego opracowania.
Opisywane malowidła udostępniane są zwiedzającym w cenie biletu wstępu do Muzeum Papiernictwa.
Warsztaty zorganizowane zostały w ramach realizacji projektu dofinansowanego z funduszy norweskich oraz funduszy EOG, pochodzących z Liechtensteinu, Islandii i Norwegii, oraz środków krajowych.