Ciąg dalszy konserwacji polichromii
W roku 2018 Muzeum zleciło wykonanie programu prac konserwatorskich polichromii, co poskutkowało wszczęciem kompleksowych prac przy polichromiach w roku 2019, w ramach których udało się zrealizować konserwację techniczną polichromii oraz częściową estetyczną w Sali Józefa.
Obecnie prowadzone są prace konserwacji estetycznej pozostałych polichromowanych powierzchni ściennych i stropowych Sali Józefa, jak również realizacja pełnej konserwacji zabytkowych malowideł ściennych i polichromowanego stropu w Sali Pod Kopułą, dla których podjęte działania stanowią warunek zachowania polichromii wykonanych w podatnej na uszkodzenia mechaniczne i biologiczne technice klejowej na drewnie.
Konserwacja historycznych polichromii – barwnych malowideł zachowanych na drewnianych ścianach i stropach w pomieszczeniach dusznickiego młyna papierniczego zakłada powstrzymanie procesu degradacji warstw malarskich i przywrócenie im pierwotnych walorów technicznych i estetycznych.
W ramach konserwacji technicznej zrealizowane zostaną zabiegi polegające na utrwaleniu osłabionych warstw polichromii, oczyszczeniu z zabrudzeń i wtórnych nawarstwień, wykonaniu zabiegów dezynfekcji i impregnacji strukturalnej drewna, wzmocnieniu i ustabilizowaniu połączeń poszczególnych drewnianych elementów ścian i stropu, założeniu gruntów w miejscach ubytków. Natomiast konserwacja estetyczna przeprowadzona zostanie poprzez punktowanie scalające ubytki warstwy malarskiej w miejscach przetarć i zaplamień.
W ramach zadania zostanie wykonana pełna dokumentacja konserwatorska z przeprowadzonych prac.
Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Ochrona zabytków 2020 oraz z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego.