Wystawa świąteczna
Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas przygotowań ozdób choinkowych, pieczenia pierników i śpiewania kolęd. Z tej okazji Muzeum Papiernictwa przygotowało Wystawę świąteczną, na której zaprezentowane zostały mieszczańskie tradycje świąteczne z okresu międzywojennego. Wernisaż odbył się 6 grudnia. Uświetnił go pokaz tradycyjnego zdobienia pierników w wykonaniu Doroty i Krystyny Pustuły.
Ekspozycja prezentowała wnętrze pokoju z zastawą świąteczną, choinką i szopką lwowską z lat 30. XX w., pochodzące ze Lwowa papierowe ozdoby choinkowe, a także kolekcję zimowych pocztówek z widokiem młyna papierniczego, Dusznik-Zdroju oraz Zieleńca. Eksponaty pochodziły ze zbiorów Muzeum Etnograficznego we Wrocławiu, Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju oraz osób prywatnych.
Wystawa miała również na celu przybliżyć tradycje piernikarskie z Barda. Odkrywcą i kontynuatorem liczącej ponad 500 lat tradycji bardzkiego piernikarstwa jest Tomasz Karamon. Dzięki nawiązanej z nim współpracy, w dusznickim Muzeum zaprezentowane zostały, należące do jego zbiorów, oryginalne, drewniane formy do wypieku pierników oraz opakowania i archiwalne fotografie. Po raz pierwszy ukazano także kolekcję historycznych opakowań po piernikach z Barda oraz drewniane formy piernikarskie, których autorem jest mistrz Oldrich Kvapil. Oprócz opakowań i form piernikarskich na wystawie znalazły się również butelki z papierowymi etykietami po Balsamie Jerozolimskim z Barda.
Dawne pierniki były towarem luksusowym z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze, składniki ciasta, takie jak miód i przyprawy korzenne, były bardzo drogie. Po drugie, popularne obok pierników jadalnych były ciasta dekoracyjne, nie nadające się do konsumpcji, które dodatkowo malowano i złocono. Niektóre z nich miały około 2 metry wysokości. Formy pełniły różne funkcje np. kareta były podarunkiem dla młodej pary, a niemowlę w powijakach – z okazji chrzcin. Oznaką szacunku były piernikowe rękawiczki.
7 grudnia w Muzeum Papiernictwa odbyły się warsztaty rzeźbienia form piernikarskich, prowadzone przez Tomasza Karamona.
Wystawa czynna była do 19 stycznia 2020 r.