Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju

.

Signum Temporis – wystawa rzeźb z papieru

22.01.2018

Rok 2018 Muzeum Papiernictwa zainaugurowało wystawą Tomasza Westrycha „Signum Temporis” („Znak czasu”), której wernisaż odbył się 19 stycznia.

Ekspozycja prezentuje dzieła wykonane z papieru. Trzon kolekcji stanowią „Eratyki”, rzeźby inspirowane naturą, w tym przypadku kamieniem (eratyk = fragment skały litej, przeniesiony przez lądolód; głaz narzutowy), który bardzo często przybiera kształt ludzkiej głowy. Wystawie towarzyszy film prezentujący sposób powstawania prac artysty. Ekspozycja dostępna będzie dla zwiedzających do 15 lipca 2018 r.

Tomasz Westrych – absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. J. Matejki w Krakowie (Wydział Rzeźby, 1993). Stopień doktora uzyskał na macierzystej uczelni w 2005 roku. Tworzy rzeźby z terakoty i papierowe płaskorzeźby. Obecnie pracuje jako adiunkt w I‐ej Pracowni Rzeźby na Wydziale Architektury Wnętrz ASP w Krakowie.

Wystawa organizowana jest w ramach obchodów Jubileuszu 50-lecia Muzeum Papiernictwa (1968-2018).

Od autora

Jest mi ogromnie miło i cieszy mnie fakt, że mogę zaprezentować swoje prace rzeźbiarskie w dusznickim Muzeum Papiernictwa. Charakter tego uroczego, magicznego miejsca zobowiązuje mnie jako twórcę do prezentacji prac w sposób odbiegający od utartego wyobrażenia na temat papieru.

Moje poszukiwania artystyczno-badawcze nie są związane ściśle z papierem, raczej krążą wokół spraw rzeźby i szeroko pojmowanego warsztatu rzeźbiarskiego. Nie mam tu na myśli instrumentarium, z jakim jest kojarzone zaplecze pracowni twórczej. Chciałbym, by warsztat akademika nie kojarzył się wyłącznie ze zbiorem narzędzi i wiedzy o materiale oraz sposobach np. cięcia czy formowania. Chodzi mi o ten bardzo prywatny i wewnętrzny obszar, w którym powstaje rzeźba zanim się dotknie materiału. O tę przestrzeń mojej świadomości otwartą na eksperyment, ciągłe poszukiwania fizyczno-strukturalnych uwarunkowań i możliwości tworzonej przeze mnie masy papierowej. O proces, w efekcie którego dotykam prawdy o fizycznym kształcie pracy.

W Galerii Sztuki Papieru chcę Państwu zaprezentować twórczość rzeźbiarską, składającą się z cykli prac pod wspólnym tytułem: Signum Temporis. W tym zbiorze znajdziemy rozróżnione numerycznie prace: Na marginesie – 365, Rewizja – Znaki natury, Na marginesie – Portret, Eratyk. Ich tematyka jest związana z szeroko rozumianym pojęciem inspiracji naturą i kryjącą się za tym pojęciem różnorodnością życia. Swoje ważne miejsce ma w nich człowiek i jego otoczenie, to on zazwyczaj jest najważniejszym narratorem pomiędzy treścią prac a ich ostateczną formą.

Tytuł wystawy, „Signum Temporis”, ma dla mnie bardzo znaczące i osobiste brzmienie. Jego echem jest sekwencja słów podkreślająca moje miejsce we współczesnym świecie i w zanikającej refleksji na temat własnego życia. Próbuję się z tego nurtu wyłamać, dać świadectwo, że pośpiech wpływa na dysproporcje między systemem wewnętrznym człowieka a środowiskiem, w jakim żyje. Ludzie coraz częściej spieszą się w pracy, dlatego niedbale ją wykonują, śpieszą się w odpoczynku, nie wypoczywając. Znużenie i pośpiech to cechy mające wiele wspólnego ze sobą. W obu przypadkach czas jest przeszkodą, chce się go jak najszybciej pokonać. Niepotrzebnie. Zwalniając, mamy szansę na ustabilizowany, oryginalny plan i perspektywę dobrze wykonanej pracy oraz spełnienia zawodowego czy osobistego.

Papier… Jako tworzywo, w którym ciągle uczę się wypowiadać, naznaczył w moim wnętrzu pokorę, refleksję i znaczenie metafor.