Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju

.

Bogata kolekcja

Unikatowy zabytek techniki

Jeden z 113 pomników historii w Polsce

Początki: przed 1562

Rezydencja artystyczna w Muzeum Papiernictwa

03.10.2016

 

„Mistrz i uczeń” – pod takim hasłem od 5 do 30 września trwała w Muzeum Papiernictwa rezydencja artystyczna. 

  1. Idea rezydencji w Muzeum Papiernictwa

Sztuka papieru nie jest jeszcze w Polsce znana szerokiemu gronu odbiorców. Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju to wyjątkowa instytucja, która staje się głównym ośrodkiem popularyzowania tej nowej dziedziny sztuki współczesnej w kraju, skupiająca jednocześnie wokół siebie artystów z nią związanych. Obecnie w Muzeum powstaje „Wirtualna Wystawa Stała Sztuki Papieru”, na której prezentowane będą jeszcze w tym roku sylwetki oraz twórczość ponad 40 artystów z kraju i ze świata. Baza ta będzie systematycznie rozbudowywana, a artyści którzy znaleźli w niej swoje miejsce, otrzymają możliwość prezentacji prac na wystawach czasowych w Muzeum Papiernictwa.

Dodatkowo, chcąc podkreślić jak istotną rolę w Muzeum Papiernictwa odgrywa sztuka papieru, zdecydowaliśmy stworzyć  twórcom warunki do odbywania tu rezydencji artystycznych.

Wraz z Biurem Festiwalowym Impart 2016, które zajmuje się organizacją i współorganizacją przedsięwzięć wynikających z otrzymania przez Wrocław tytułu Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku, Muzeum Papiernictwa  postanowiło dzięki Programowi Rezydencji Artystycznych A-i-R Wro stworzyć  projekt pt. „Mistrz i Uczeń” umożliwiający odbycie rezydencji artystycznych .

Rezydencja artystyczna w Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju stała się twórczą przestrzenią dedykowaną artystom oraz studentom, którzy zajmują się sztuką papieru. Jej celem było promowanie współczesnych praktyk artystycznych i wymiana doświadczeń oraz umiejętności między tytułowymi: Mistrzem i Uczniem. Podczas rezydencji twórcy korzystali z czerpalni papieru oraz pomocy wykwalifikowanych pracowników i kreowali swe dzieła na oczach zwiedzających, przez co również goście Muzeum  stali  się świadkami procesu twórczego. Celem takiego działania jest tworzenie w Muzeum otwartej przestrzeni do wzajemnej komunikacji i wymiany. Doświadczenia zdobyte podczas wspólnej pracy artystów i wszystkich zaangażowanych w proces osób zostaną zaprezentowane podczas finalnego spotkania Mistrza i Ucznia z publicznością.

  1. Nabór na rezydencje

Do odbycia rezydencji w Muzeum Papiernictwa wybrane zostały dwie osoby – doświadczony (dyplomowany) twórca i młody artysta (student uczelni artystycznej).

Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju od lat współpracuje z  Akademią Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi, dlatego to właśnie spośród jej pracowników i uczniów przeprowadzony został nabór. Papiernictwo obok włókiennictwa jest jedną z głównych wizytówek miasta, które po II wojnie światowej, aż do lat 90. uważane było za centrum polskiego przemysłu papierniczego.  To na łódzkiej ASP znajduje się Pracownia Papieru, która swoje istnienie zawdzięcza  prof. Ewie Latkowskiej-Żychskiej. W pracowni mogą podejmować działania studenci wszystkich wydziałów. Dla wielu z nich to właśnie papier  staje się środkiem wyrazu artystycznego. Powstają tu realizacje z pogranicza tkaniny, rzeźby, a także grafiki oraz działania z zakresu projektowania form użytkowych.

Zaproszona do współpracy w roli eksperta prof. Ewa Latkowska-Żychska przedstawiła dyrektorowi Muzeum Papiernictwa oraz kuratorowi rezydencji kandydatury dwóch rezydentów – mistrza i ucznia. W wyniku konsultacji i oceny zgłoszonych projektów na rezydencję artystyczną w Muzeum wybrane zostały:

– w roli mistrza dr Magdalena Soboń,

– w roli ucznia Barbara Mydlak.

Dr Magdalena Soboń bierze  udział w wielu prestiżowych wystawach w kraju i zagranicą. Jej dokonania artystyczne,  u genezy których leży papier ręcznie czerpany, są wyróżniane w kraju, a także na światowych konkursach:

2015  Nagroda II stopnia Rektora Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

2014  Wyróżnienie honorowe Łódzkie Eureka za wybitne osiągnięcia artystyczne w 2013 r.

2013  Grand Prix 14. Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi

2013  Nagroda I stopnia Rektora Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

2012  Wyróżnienie na „From Lausanne To Beijing” – 7th International Fiberart Biennale, Chiny

2012  Nagroda III stopnia Rektora Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

2012  Nagroda Prezydium Oddziału Polskiej Akademii Nauk i Konfederacji Rektorów Łódzkich Uczelni Publicznych dla młodych pracowników nauki i sztuki za rok 2011

2011  Wyróżnienie na 6. International Biennial of Contemporary Textile Art, Meksyk

2011  Wyróżnienie Łódzkie Eureka 2010, nagroda dla zespołu: prof. Włodzimierz Cygan, Magda Soboń

2010  Brązowy medal na „From Lausanne To Beijing” – 6th International Fiberart Biennale, Chiny

Od piętnastu lat zajmuje się sztuką papieru. Pełni rolę asystenta w prowadzonej przez prof. Ewę Latkowską-Żychską Pracowni Papieru ASP im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi.

Ma na swoim koncie realizację grantów, dzięki którym rozwinęło się znacznie wyposażenie Pracowni. Aktualnie dr Magdalena Soboń jest w trakcie realizacji przewodu habilitacyjnego.

 

Barbara Mydlak zalicza się wg. prof. Ewy  Latkowskiej-Żychskiej do studentów bardzo zaangażowanych w zadania związane z realizacją programu Pracowni Papieru. Jej indywidualny  dorobek wyróżnia ją spośród rzeszy innych studentów. Świadectwem tego są liczne stypendia, nagrody:

Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (za rok 2014/2015)

Stypendium Marszałka Województwa Lubelskiego (na rok 2014/2015)

Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (za rok 2013/2014)

Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (za rok 2012/2013)

Stypendium Marszałka Województwa Lubelskiego (na rok 2006/2007)

Stypendium artystyczne Centrum Edukacji Artystycznej (na rok 2006/2007)

oraz  udział w licznych wystawach , pokazach  i programach.

Rezydencja Artystyczna w Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju będzie odbywała się od 5 do 30 września 2016 roku.

3. Opis działań rezydentów

Magda_Soboń Magda Soboń:  Osią mojej pracy podczas Rezydencji będzie dźwięk. Dźwięk, który towarzyszy procesowi wytwarzania papieru ręcznie czerpanego, jego „narodzinom”(…)

(…) Impresje te zostaną zestawione z innymi, które uda mi się zarejestrować dyktafonem podczas wędrówek po okolicy.  To one staną się podstawą do ich dalszej wizualnej interpretacji.  Repetycje  charakterystyczne dla każdej pracy, która wymaga powtórzeń przełożą się na formę, strukturę i kolor prac.

Powstaną realizacje o charakterze przestrzennym, w swej formie wyjściowej nawiązujące do kształtu tuby – najprostszego instrumentu, który można wykonać przy użyciu kartki papieru. Pracując nad nowymi formami korzystać będę z wcześniejszych doświadczeń, łącząc takie charakterystyczne dla moich prac elementy, jak struktura i kolor powstały w wyniku korozji opiłków żelaza w papierowej masie.

Pozostawię sobie pole na eksperyment, ten zaproponowany szkic jest jedynie podstawą do dalszych poszukiwań, bo twórczość to dla to mnie przede wszystkim  podróż w nieznane.

BARBARA MYDLAK PHOTO jpg Barbara Mydlak: Początkiem mojej pracy będzie podróż po okolicy. Chciałabym zobaczyć miejsca, które jak dotąd widziałam tylko na fotografiach, poczuć ich zapach, dotknąć, posłuchać. Obserwować naturę w jej naturalnym cyklu. Realizacja będzie kontynuacją moich dotychczasowych poszukiwań i eksperymentów.  Intrygują mnie zmiany związane z okresową odnową świata. Ciekawi mnie tajemnica narodzin, śmierci i odrodzenia, jaką można zaobserwować w rytmie przyrody. Nieskończone powtarzanie tego samego rytmu, podobne do tego, w jaki sposób powstają prace z papieru. Postaram się przełożyć zebrane wrażenia na formę plastyczną, której konkretny kształt powstanie w wyniku bezpośredniego kontaktu z przestrzenią podczas Rezydencji.  Dyskusje i dialog z Mistrzem będą miały niebagatelny wpływ na kreowanie obiektów i planowanie aranżacji (…).

Praca artystek była rejestrowana za pomocą kamery – w efekcie powstanie film przedstawiający cały proces twórczy, który zostanie zaprezentowany na wystawie włączonej do stałej ekspozycji Muzeum w 2017 roku. Obiekty powstałe w trakcie rezydencji znajdą się na wystawie eksponowanej we Wrocławiu (Barbara: infopunkt/ kawiarnia/ kultura). Opiekę merytoryczną nad rezydencją sprawowała kurator  mgr Beata Dębowska – kustosz Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju,  kurator wielu krajowych, jak i międzynarodowych wystaw  poświęconych tematyce sztuki papieru, autorka scenariusza Wirtualnej Wystawy Stałej Sztuki Papieru.

Projekt Rezydencji Artystycznej w Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju „Mistrz i Uczeń” jest częścią Programu Rezydencji Artystycznych A-i-R Wro.

Program Rezydencji Artystycznych A-i-R Wro przeprowadzony został w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 i został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.